Τέμπη: Πινγκ πονγκ ευθυνών ανάμεσα στους σταθμάρχες & τον επιθεωρητή

Τις πταίει;

Ένα ατελείωτο κουβάρι ευθυνών για την εθνική τραγωδία στα Τέμπη ξετυλίγεται καθημερινά, με συγκλονιστικές αποκαλύψεις για λάθη και παραλείψεις που οδήγησαν στον θάνατο 57 επιβάτες και εργαζόμενους του μοιραίου Intercity 62.

Λίγα λεπτά πριν από τη σύγκρουση με το εμπορευματικό τρένο, ο σταθμάρχης που αποδεδειγμένα πλέον δε διαθέτει εμπειρία για το νευραλγικό πόστο της Λάρισας, μένει μόνος.

Στα πρώτα του λόγια στους αστυνομικούς, ναι μεν αναγνωρίζει εμμέσως την ανεπάρκειά του αλλά αφήνει να εννοηθεί πως βρέθηκε στη λάθος θέση τη λάθος στιγμή, υπακούοντας σε εντολές της διοίκησης.

– Θεωρείτε ότι γνωρίζετε επαρκώς τον πίνακα κυκλοφορίας των κλειδιών;

– Με όση επάρκεια θα μπορούσα να λάβω κατά τον χρόνο της εκπαίδευσής μου

– Τότε πώς διατεθήκατε να εκτελέσετε κανονική υπηρεσία και όχι συνεπικουρούμενη;

– Αυτό το ερώτημα μπορεί να απαντηθεί από τη διοίκηση

Στην απολογία του ωστόσο, μέρες μετά, επιρρίπτει ευθύνες στον υπεύθυνο των βαρδιών και τους συναδέλφους του σταθμάρχες που έφυγαν νωρίτερα, αφήνοντάς τον μόνο στο νυχτερινό πόστο, μια βραδιά μάλιστα που είχε μεγάλο φόρτο.

– Επτά τρένα διέρχονται από τον σταθμό της Λάρισας από ώρα 22:00 έως 23:00. Γι’ αυτό και η απογευματινή βάρδια ορίζεται ως τις 23:00 όπως φαίνεται και από το φύλλο παρουσίας σταθμαρχών.

– Ποιος το ορίζει αυτό;

– Ο προϊστάμενος του τμήματος επιθεώρησης

– Από τις ώρες 22:00 έως 23:00 που συμπίπτουν η απογευματινή με την βραδινή βάρδια, πόσοι σταθμάρχες υπηρετούν στο σταθμό;

– Κανονικά υπηρετούν τρεις σταθμάρχες. Δύο οι απογευματινοί και ένας ο βραδινός. Περί τις 22:10 με 22:15 ο Χ. Π. αναχώρησε. Λίγο μετά περί ώρα 22:20 με 22:25, αναχώρησε και ο Κ. Π.

Ο σταθμάρχης που τη μοιραία νύχτα είχε τη βάρδιά του στα Παλαιοφάρσαλα, Γιώργος Ζήνδρος, τονίζει πως όταν υπάρχει φόρτος εργασίας και είναι σε εξέλιξη πολλά δρομολόγια, τότε όλοι θα πρέπει να βρίσκονται στα πόστα τους.

«Συνήθως όταν υπάρχει φόρτος εργασίας, δε φεύγει κανένας. Όταν αποχώρησε ο Π., στον σταθμό της Λάρισας θα ερχόταν η αμαξοστοιχία 62 και η αμαξοστοιχία 2597 προαστιακού και μετά από αυτές τις αμαξοστοιχίες, θα αναχωρούσε η αμαξοστοιχία για τον Βόλο».

Ο επιθεωρητής του ΟΣΕ, στην κατάθεσή του στις 3 Μαρτίου έριξε τα βέλη του σε μηχανοδηγό και σταθμάρχη.

«Όπως μου μετέφερε ο σταθμάρχης Σ. σε δια ζώσης επικοινωνία μετά το συμβάν, όσο η αμαξοστοιχία ήταν στον σταθμό, με αριθμό τηλεγράφηματος 47, επικοινώνησε με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 και του είπε ότι έχει γραμμή ελεύθερη μέχρι το φωτόσημο είσοδο των Νέων Πόρων, δίχως να του αναφέρει αν κινείται στην γραμμή ανόδου ή καθόδου. Ο μηχανοδηγός ήταν υποχρεωμένος και όφειλε να εκφωνήσει αυτό που του είπε ο σταθμάρχης. Δεν ξέρω αν το έπραξε και εκφώνησε αυτό που του είπε ο σταθμάρχης».

Έλλειψη επικοινωνίας

Διοίκηση και εργαζόμενοι του ΟΣΕ διασταυρώνουν τα ξίφη τους βάζοντας στο κάδρο και τον τρόπο επικοινωνίας των μηχανοδηγών.

Ιδιαίτερα αποκαλυπτική είναι η κατάθεση του Ιωάννη Κολλάτου, πρώην σταθμάρχη του ΟΣΕ, στις 7 Μαρτίου.

Αναφερόμενος στο σύστημα τηλεδιοίκησης επεσήμανε:

«Υπήρχε από τον Νοέμβριο του 2007 μέχρι και το καλοκαίρι του 2019, με αποτέλεσμα να ρυθμίζεται μόνη της η κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών. Μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών ρυθμιζόταν η κυκλοφορία και βλέπαμε αποτύπωμα κάθε αμαξοστοιχίας στον κεντρικό πίνακα μέσω των λυχνιών, οι οποίες γίνονταν κόκκινες κατά την στιγμή διέλευσης της αμαξοστοιχίας, ενώ βλέπαμε την κυκλοφορία και μέσω των ηλεκτρονικών υπολογιστών».

Κάθαρση μετά την τραγωδία με απόδοση και των πολιτικών ευθυνών, ζήτησε ο Κωστής Χατζηδάκης ο οποίος ανέφερε ότι είχε εγκαινιάσει το σύστημα τηλεδιοίκησης στον σιδηρόδρομο το 2007, ως υπουργός Μεταφορών, το οποίο στη συνέχεια καταστράφηκε από βανδαλισμούς και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει η ανάταξή του.


Πηγή