Η εκτίμηση των συναδέλφων μπορεί να βοηθήσει τους εργαζόμενους να αντιμετωπίσουν τις αρνητικές εμπειρίες στην δουλειά, σύμφωνα με νέα μελέτη ερευνητών από το University of East Anglia (UEA) στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στην Ελλάδα.
Όπως αναφέρουν, οι εργαζόμενοι βιώνουν «πικρία» – μια συναισθηματική αντίδραση στην αντιλαμβανόμενη αδικία στο χώρο εργασίας – τις ημέρες που τους ανατίθενται περιττά ή δυσανάλογα καθήκοντα.
Το αρνητικό αυτό συναίσθημα δεν πλήττει μόνο την απόδοσή τους στην δουλειά, αλλά επηρεάζει και την προσωπική τους ζωή, ενισχύοντας την τάση για “rumination”, την συνεχή δηλαδή ανακύκλωση αρνητικών σκέψεων και συναισθημάτων γύρω από τα αίτιά τους.
Αυτό καθιστά δύσκολη την αποδέσμευση από την εργασία και μπορεί μακροπρόθεσμα να εμποδίσει την ανάκαμψη από το εργασιακό στρες.
Χρήσιμη η εκτίμηση, αλλά δεν φτάνει
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Work & Stress, αποκαλύπτει επίσης ότι αυτός ο επιβλαβής κύκλος λαμβάνει χώρα κυρίως τις ημέρες κατά τις οποίες οι εργαζόμενοι λαμβάνουν λιγότερη εκτίμηση από τους συναδέλφους τους από ό,τι συνήθως.
«Τα ευρήματά μας υπογραμμίζουν πώς η ανάθεση δυσανάλογων καθηκόντων μπορεί να παραβιάσει το αίσθημα δικαιοσύνης των εργαζομένων και να βλάψει τη συναισθηματική τους ευημερία. Τονίζουν επίσης τον κρίσιμο ρόλο των προϊσταμένων στην ελαχιστοποίηση τέτοιων καθηκόντων και στην ιεράρχηση των βασικών αρμοδιοτήτων» αναφέρει ο συν-συγγραφέας της μελέτης Δρ George Michaelides, καθηγητής Ψυχολογίας της Εργασίας στο Norwich Business School του UEA.
«Επιπλέον, η καλλιέργεια μιας κουλτούρας εκτίμησης μεταξύ των συναδέλφων μπορεί να λειτουργήσει ως προστατευτικός παράγοντας, βοηθώντας τους εργαζόμενους να αντιμετωπίσουν το εργασιακό στρες και δημιουργώντας ένα πιο θετικό και ανθεκτικό εργασιακό περιβάλλον» συμπληρώνει.
Πικρία και περιττά ή δυσανάλογα καθήκοντα στην δουλειά
Η μελέτη υπογραμμίζει τη δυναμική φύση της πικρίας και υποδηλώνει ότι τα περιττά και δυσανάλογα καθήκοντα είναι πιθανοί παράγοντες πρόβλεψης αυτού του συναισθήματος, το οποίο με τη σειρά του μπορεί να παρεμποδίσει την ικανότητα των εργαζομένων να ανακάμψουν από την εργασία κατά τη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου τους.
Το πιο σημαντικό είναι ότι επέτρεψε στην ομάδα να ελέγξει τις οριακές συνθήκες υπό τις οποίες αυτές οι σχέσεις είναι ισχυρότερες ή ασθενέστερες.
Τα περιττά καθήκοντα πρόκειται για εκείνα που οι εργαζόμενοι βλέπουν ως άσκοπα και μη συναφή με τον ρόλο τους – για παράδειγμα, η συγγραφή μιας έκθεσης που κανείς δεν θα διαβάσει – υπονομεύοντας την αίσθηση του σκοπού και της αξίας τους στον εργασιακό χώρο.
Τα δυσανάλογα καθήκοντα από την άλλη, είναι συχνά εκείνα που οι εργαζόμενοι θεωρούν ότι υπερβαίνουν το ρόλο, τις ικανότητες ή τις ευθύνες τους – όπως το να ζητείται από έναν ανώτερο υπάλληλο να εκτελέσει τη δουλειά ενός αρχάριου – και δημιουργούν αίσθημα αδικίας, επειδή μπορεί να παραβιάζουν τις προσδοκίες για δικαιοσύνη και σεβασμό στο χώρο εργασίας.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, η εκτίμηση έχει αναγνωριστεί ως ένα σημαντικό ρυθμιστικό στοιχείο και περιλαμβάνει την αναγνώριση των επιτευγμάτων και των προσόντων από σημαντικούς άλλους στην εργασία, όπως οι προϊστάμενοι ή οι συνάδελφοι.
Η ομάδα συνέλεξε δεδομένα από 71 εργαζόμενους χρησιμοποιώντας καθημερινά ερωτηματολόγια επί πέντε εργάσιμες ημέρες.
Αυτά τα ερωτηματολόγια βοήθησαν τους ερευνητές να παρακολουθήσουν τα συναισθήματα πικρίας των ατόμων, το βαθμό στον οποίο έπρεπε να ασχοληθούν με περιττά ή δυσανάλογα καθήκοντα, την εκτίμηση που ένιωθαν από τους συναδέλφους και τους προϊσταμένους τους και το πόσο σκέφτονταν την εργασία τους κατά τη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου τους.
Οι συμμετέχοντες εργάζονταν σε διάφορους τομείς, με τους περισσότερους να ασχολούνται με τη λογιστική και τα χρηματοοικονομικά.
vita.gr