Αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες; – Πλεονεκτήματα και προβλήματα της κάθε επιλογής

Λόγω της κακοκαιρίας Avgi και μέχρι νεωτέρας όλα τα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κάποιο αντιολισθητικό μέσο, εφόσον δεν είναι εξοπλισμένα με χειμερινά ελαστικά ή ελαστικά παντός καιρού. Τόσο για να μην επιβαρυνθούν οι οδηγοί τους με πρόστιμο (80 ευρώ) όσο και για να μην ταλαιπωρηθούν σε περίπτωση που η χρήση τους επιβάλλεται.

Τα πιο συνηθισμένα και οικονομικά προσιτά αντιολισθητικά μέσα είναι οι αλυσίδες και οι χιονοκουβέρτες, με την κάθε επιλογή να έχει τα θετικά και τα αρνητικά της.

Οι αλυσίδες, που μέχρι πριν από κάποια χρόνια ήταν η μόνη επιλογή, είναι διαθέσιμες σε πολλά μεγέθη και στην πράξη καλύπτουν όχι μόνο όλα σχεδόν τα επιβατικά αλλά και τα επαγγελματικά αυτοκίνητα.

Όταν τοποθετηθούν εξασφαλίζουν ικανοποιητική πρόσφυση και σχετικά μικρές αποστάσεις ακινητοποίησης, ενώ σημαντικό είναι πως αν μεσολαβήσει ένα μικρό τμήμα δρόμου χωρίς χιόνι ή άσφαλτο δεν θα πρέπει να αφαιρεθούν καθώς είναι ανθεκτικές και δεν καταστρέφονται.

Από την άλλη η τοποθέτησή τους δεν είναι πάντα εύκολη και απαιτεί εξοικείωση και δοκιμές -αν δεν ξέρει κανείς πως να τις βάλει η ταλαιπωρεί είναι δεδομένη όπως και το ότι θα παγώσει προσπαθώντας να τις τοποθετήσει στο κρύο.

Επίσης πρέπει να έχουν τοποθετηθεί σωστά -καλό είναι διανύοντας κάποια μέτρα να τεντωθούν εκ νέου- γιατί αλλιώς μπορούν να προκαλέσουν ζημιά στους θόλους των τροχών και την ανάρτηση.

Ζημιά μπορεί να προκληθεί -οι έντονοι κραδασμοί είναι δεδομένοι- και αν κινηθείτε για μεγάλη απόσταση σε καθαρή άσφαλτο.

Ένα στοιχείο που πρέπει να λάβει κανείς υπόψη του είναι πως αν η ανάρτηση του αυτοκινήτου είναι χαμηλωμένη ή τα λάστιχα μεγάλα και η απόσταση από τους θόλους των τροχών μικρή τότε μπορεί η χρήση αλυσίδων να μην είναι δυνατή και η μόνη λύση να είναι οι χιονοκουβέρτες.

Οι οποίες τοποθετούνται σαφώς πιο εύκολα, μιας και τις περνά κανείς σαν «γάντι» πάνω από τους τροχούς.

Σημαντικό είναι επίσης το μικρό τους βάρος και οι περιορισμένες διαστάσεις τους, οπότε δεν καταλαμβάνουν πολύ χώρο στο πορτμπαγκάζ, ενώ όταν είναι αποθηκευμένες δεν μπλέκονται όπως ενδεχομένως συμβαίνει με τις αλυσίδες.

Θετικό είναι πως καλύπτουν όλο το πλάτος του πέλματος και καθιστούν τη λειτουργία του ABS πιο αποτελεσματική και το ότι σε καμία περίπτωση δεν θα προκαλέσουν ζημιά στο αυτοκίνητο αν βγουν από τη θέση τους ή καταστραφούν.

Συγκριτικά όμως με τις αλυσίδες η πρόσφυση που εξασφαλίζουν είναι πιο περιορισμένη, ενώ η αποτελεσματικότητά τους περιορίζεται όσο αυξάνεται το βάρος του αυτοκινήτου.

Το μεγάλο μείον τους είναι αφενός πως στον πάγο δεν είναι αποτελεσματικές και πως πρέπει να αφαιρεθούν μόλις το αυτοκίνητο πατήσει καθαρή άσφαλτο γιατί αλλιώς θα καταστραφούν μιας και είναι κατασκευασμένες από ανθεκτικό υλικό.

Αυτός είναι και ο λόγος που και η διάρκεια ζωής τους είναι περιορισμένη σε σχέση με τις αλυσίδες.

Για να επιλέξετε λοιπόν σωστά λάβετε υπόψη τις ανάγκες και τις απαιτήσεις σας καθώς και τις συνθήκες στην περιοχή που θα κινηθείτε. Καλό πάντως είναι σε κάθε περίπτωση να είστε εξοικειωμένοι με την τοποθέτησή τους.

Τόσο οι αλυσίδες όσο και οι χιονοκουβέρτες μπαίνουν στους κινητήριους τροχούς του αυτοκινήτου, ενώ αν πρόκειται για 4×4 στους εμπρός προκειμένου να υπάρχει τιμόνι.


Πηγή