Στην απενεργοποίηση των αριθμών φορολογικού μητρώου για την απόκτηση των οποίων έχουν δηλωθεί ψευδή ή ανακριβή στοιχεία ή έχει χρησιμοποιηθεί πλαστό ή παραποιημένο ταυτοποιητικό έγγραφο θα προχωρούν οι ελεγκτικές αρχές.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στις περιπτώσεις επιχειρηματικής δραστηριότητας. Σύμφωνα με την Καθημερινή, εφόσον φυσικό πρόσωπο, του οποίου ο ΑΦΜ απενεργοποιείται, συμμετέχει ως μοναδικός εταίρος σε νομικό πρόσωπο ή επιχείρηση, τότε προβλέπεται η ταυτόχρονη απενεργοποίηση και του ΑΦΜ του νομικού προσώπου. Με τον τρόπο αυτό αποτρέπεται η συνέχιση της οικονομικής δραστηριότητας με εταιρείες «κελύφη», όπως αποκαλούνται, που λειτουργούν ως οχήματα για απάτες και κυκλώματα.

Παράλληλα, όπως αναφέρει η εφημερίδα, η φορολογική διοίκηση θα προχωράει σε απενεργοποίηση ΑΦΜ και στις περιπτώσεις όπου εντοπίζεται ότι ένας φορολογούμενος διαθέτει περισσότερους από έναν ΑΦΜ, πρακτική που συχνά συνδέεται με απόκρυψη εισοδημάτων, εικονικές συναλλαγές και άλλες μορφές φορολογικής απάτης.

Όπως εξηγεί η Καθημερινή, σύμφωνα με τις οδηγίες, η φορολογική διοίκηση προβαίνει σε απενεργοποίηση ΑΦΜ φυσικού ή νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας, στις εξής περιπτώσεις:

  1. Εφόσον διαπιστώνεται ότι φυσικό πρόσωπο διαθέτει πέραν του ενός ΑΦΜ. Στην περίπτωση αυτή, ο φορολογούμενος ενημερώνεται από την ΑΑΔΕ ώστε να προβεί σε απενεργοποίηση των επιπλέον ΑΦΜ υποβάλλοντας τη δήλωση Δ213 «Δήλωση απενεργοποίησης ΑΦΜ», μέσω της εφαρμογής ψηφιακής υποδοχής και διαχείρισης αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου». Ομοίως, αν διαπιστωθεί από τον ίδιο τον φορολογούμενο η ύπαρξη πέραν του ενός ΑΦΜ υποβάλλει τη δήλωση Δ213 «Δήλωση απενεργοποίησης ΑΦΜ», μέσω της εφαρμογής ψηφιακής υποδοχής και διαχείρισης αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου» ζητώντας την απενεργοποίηση των επιπλέον ΑΦΜ πέραν του ενός.

Εάν ο φορoλογούμενος μετά την ενημέρωσή του δεν προσέλθει να υποβάλει τη σχετική δήλωση, η φορολογική διοίκηση προβαίνει σε απενεργοποίηση των ΑΦΜ. Παράλληλα, θα γίνονται επαληθεύσεις και έλεγχοι προκειμένου να διαπιστωθεί ποιος από τους ΑΦΜ απεικονίζει πληρέστερα την πραγματική εικόνα του φορολογουμένου.

Για την επιλογή του ΑΦΜ που θα διατηρηθεί, θα λαμβάνονται υπόψη οι εταιρικές συμμετοχές, οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, οι δηλωθείσες σχέσεις, η ύπαρξη ακινήτων, οχημάτων, οφειλών κ.ά.

  1. Η φορολογική διοίκηση προβαίνει σε απενεργοποίηση ΑΦΜ με αυτόματες εσωτερικές ενέργειες, σε κάθε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι έχουν δηλωθεί ψευδή ή ανακριβή στοιχεία ή χρησιμοποιήθηκε πλαστό ταυτοποιητικό έγγραφο για την απόκτησή του. Σε κάθε περίπτωση που ο φορολογούμενος συμμετέχει, με τον ως άνω ΑΦΜ, ως μοναδικός εταίρος/μέλος σε νομικό πρόσωπο απενεργοποιείται και ο ΑΦΜ του νομικού προσώπου.

Στην περίπτωση που διαπιστωθεί συμμετοχή του φορολογουμένου με τον ΑΦΜ που αποκτήθηκε με πλαστό ταυτοποιητικό έγγραφο ή του νομικού προσώπου με τον ως άνω προς απενεργοποίηση ΑΦΜ σε άλλο νομικό πρόσωπο ή σε νομική οντότητα, με την ιδιότητα μέλους/εταίρου, διαχειριστή, μέλους Δ.Σ., νομίμου εκπροσώπου κ.ά., η φορολογική διοίκηση ενημερώνει το νομικό πρόσωπο ή τη νομική οντότητα προκειμένου να προβεί σε τροποποίηση του συστατικού του εγγράφου ή σε τροποποίηση της εκπροσώπησής του, όπου απαιτείται.

  1. Δεν είναι δυνατή η υποβολή δήλωσης έναρξης, μεταβολής ή διακοπής εργασιών, κατά περίπτωση, από φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, του οποίου ο ΑΦΜ έχει απενεργοποιηθεί.

Στο μεταξύ το φορολογικό μητρώο κάθε πολίτη ενημερώνεται πλέον αυτόματα, χωρίς την υποβολή δήλωσης του φορολογουμένου, για μεταβολές στα στοιχεία φορολογουμένων που αφορούν το επώνυμο, στοιχεία γέννησης, φύλου, στοιχεία ταυτοποιητικού εγγράφου, οικογενειακής κατάστασης, θανάτου, κήρυξης σε αφάνεια, στοιχεία των εγγυτέρων συγγενών αποβιωσάντων, μέσω διασύνδεσης με μητρώα πολιτών που τηρούνται από τη γενική κυβέρνηση όπως το μητρώο πολιτών του υπουργείου Εσωτερικών, το μητρώο ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, την ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή με τον τίτλο «Στοιχεία προσώπου (myInfo)» της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΓΓΠΣΨΔ) του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΥΨΗΔ).

Η φορολογική διοίκηση ενημερώνεται από το μητρώο ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας για τα δελτία των ακυρωμένων και απολεσθέντων ταυτοτήτων. Περαιτέρω, μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, η φορολογική διοίκηση δύναται να υποβάλει στην Ελληνική Αστυνομία ερώτημα σχετικά με την ύπαρξη ενεργού δελτίου ταυτότητας ή/και για το ιστορικό των μεταβολών αυτών, για σκοπούς πρόληψης παραβατικότητας κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της.

 


enikonomia.gr