Σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο κ. Κικίλιας σημειώνει ότι η ειδοποιός διαφορά της τουριστικής βιομηχανίας είναι ότι τα χρήματα από τον τουρισμό περνούν απευθείας στην πραγματική οικονομία, «δίνοντας μια βαθιά ανάσα οξυγόνου σε όλους», όπως λέει.
Εστιάζοντας στο αντίκτυπο για τον ελληνικό τουρισμό από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο υπουργός αφού σημειώνει ότι το υπουργείο εργάζεται καθημερινά για να υπερκεράσει δυσκολίες που θα προκύψουν, αναφέρει ότι ήδη η κυβέρνηση σε συγκεκριμένες περιοχές και για επαγγελματίες του τουρισμού που είχαν ως κύρια πηγή εισοδήματός τους τούς επισκέπτες από Ρωσία και Ουκρανία, επεξεργάζεται ένα ξεχωριστό σχέδιο στήριξής τους.
Απαντώντας σε ερώτηση, πώς βλέπει την εξέλιξη των τουριστικών από την Αμερική, ο κ.Κικίλιας σημειώνει ότι στο τέλος της τουριστικής χρονιάς θα γίνει το ταμείο. Τονίζει ότι είναι κρίσιμες οι τουριστικές ροές από τις ΗΠΑ, καθώς αφορούν ταξιδιώτες οι οποίοι μένουν πολλές μέρες στη χώρα μας, και υπενθυμίζει ότι η πρώτη πτήση αμερικανικής εταιρείας έγινε στις 7 Μαρτίου, νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, ενώ την εβδομάδα που πέρασε η American Airlines ανακοίνωσε ότι φέτος προσφέρει στην Αθήνα 80% περισσότερες θέσεις σε σχέση με το 2019.
Τέλος ο εκφράζει την αισιοδοξία του για την εξέλιξη της τουριστικής χρονιάς, σημειώνοντας ότι οι κρατήσεις ανεβαίνουν και πάλι ενώ η τουριστική περίοδος στην Ελλάδα ξεκίνησε νωρίτερα από ποτέ. Μάλιστα εκτίμησε ότι οι συμφωνίες που έκλεισε το υπουργείο Τουρισμού, το τελευταίο διάστημα, θα αποδώσουν καρπούς.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια
Εν μέσω της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης και της ακρίβειας, πολλοί έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στον τουρισμό. Πώς το σχολιάζετε;
Σε αυτήν την εξωγενή κρίση, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη προχωρά με στοχευμένα μέτρα στήριξης και με πρωτοβουλίες για μια κοινή ευρωπαϊκή απάντηση. Πρόσφατα, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε νέα αύξηση του κατώτατου μισθού από 1 Μαΐου 2022, καθώς μέσα σε συνθήκες μιας -ανεπανάληπτης εδώ και 70, τουλάχιστον, χρόνια- παγκόσμιας κρίσης, η στήριξη του λαϊκού εισοδήματος είναι όρος επιβίωσης των ανθρώπων, υποστήριξης του επιπέδου ζωής της ελληνικής κοινωνίας και αντοχής της ελληνικής οικονομίας.
Το αποτελεσματικότερο εργαλείο για να πετύχουμε αυτόν τον στόχο είναι ο τουρισμός, που φέρνει το 1 στα 4 ευρώ στην οικονομία -δηλαδή το 25% του ΑΕΠ- και αποτελεί τη βασική λαϊκή οικονομία της Ελλάδας.
Η ειδοποιός διαφορά της τουριστικής βιομηχανίας είναι ότι τα χρήματα από τον τουρισμό περνούν απευθείας στην πραγματική οικονομία, δίνοντας μια βαθιά ανάσα «οξυγόνου» σε όλους: στον επιχειρηματία της εστίασης, τον εργαζόμενο στον τουρισμό, τον ιδιοκτήτη ενοικιαζόμενων δωματίων, τον έμπορο, όσους εργάζονται στην εφοδιαστική αλυσίδα, τον μεταφορέα, τον ιδιοκτήτη ενός μίνι μάρκετ, τον αγρότη. Δουλεύουμε για στηρίξουμε αυτούς που πλήττονται και τα βγάζουν δύσκολα πέρα. Η έννοια μας και η φροντίδα μας να στηριχθούν οι πολλοί.
Για αυτό ο αγώνας που δίνουμε είναι καθημερινός, οι προσδοκίες μεγάλες και η στρατηγική μας πολυεπίπεδη. Κάθε μέρος της πατρίδας μας είναι εν δυνάμει τουριστικός προορισμός και σε πολλές περιπτώσεις όλο τον χρόνο. Η στρατηγική μας, όπως βλέπετε, είναι πολυεπίπεδη. Αναδείξαμε τους χειμερινούς προορισμούς και η προσπάθεια απέδωσε. «Τρέξαμε» καμπάνια για το «Greekend» που έγινε viral και τα αποτελέσματά της αποτυπώθηκαν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Ο τουρισμός λοιπόν είναι ένα εθνικό εγχείρημα, με δεδομένη τη δύσκολη διεθνή πραγματικότητα. Και στο εγχείρημα αυτό, στον αγώνα αυτό, πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν οι εργαζόμενοι. Προσωπικά, στην πολιτική μου διαδρομή, στην ΕΛΑΣ και την Υγεία, επένδυσα στον ανθρώπινο παράγοντα και τη στήριξη των εργαζομένων.
Για αυτό, με την αύξηση του κατώτατου μισθού και με διάφορα θεσμικά εργαλεία, στηρίζουμε άμεσα το εισόδημα και την αξιοπρέπεια των ανθρώπων της τουριστικής βιομηχανίας. Είναι κάτι που το αντιλαμβάνονται και το πιστεύουν και οι ξενοδόχοι και οι επαγγελματίες τού τουρισμού εν γένει.
Γιατί ο τουρισμός στηρίζεται πρώτα και κύρια στο ανθρώπινο κεφάλαιο, στην αλληλεπίδραση επισκέπτη και εργαζόμενου.
Δεύτερον οι έμποροι, οι επιχειρηματίες της εστίασης, όσοι νοικιάζουν δωμάτια ή μέσα μεταφοράς, μιλώ για οικογενειακές επιχειρήσεις που για αυτούς ο τουρισμός φέρνει εισόδημα απευθείας στο «πορτοφόλι» τους.
Τρίτον, η πρωτογενής παραγωγή, το λάδι μας, η φέτα μας, τα φρούτα μας, όλα αυτά τα οποία παράγει η ελληνική γη και αποτελούν έναν πραγματικό θησαυρό για το τουριστικό μας προϊόν. Και να πω κάτι πάνω σε αυτό. Θα αναλάβουμε πρωτοβουλία ώστε τα ελληνικά ξενοδοχεία να έχουν ως επί το πλείστον ελληνικά προϊόντα. Εμείς θέλουμε να εκμεταλλευτούμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και από αυτό να κερδίσουμε όλοι.
Προχωράμε με σχέδιο και αποφασιστικότητα και στο τέλος του 2022 θα κάνουμε ταμείο.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία δυστυχώς συνεχίζεται. Ανησυχείτε για τον αντίκτυπο στον ελληνικό τουρισμό;
Από την πρώτη στιγμή της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, η Ελλάδα προέταξε πάνω από όλα τον ανθρωπισμό, την αλληλεγγύη και την έμπρακτη στήριξή της. Ήδη υποδεχόμαστε, φροντίζουμε και φιλοξενούμε τους πρόσφυγες. Ως υπουργείο Τουρισμού, κάνουμε ακόμα ένα βήμα, καθώς τους δίνουμε τη δυνατότητα να δουλέψουν στον ξενοδοχειακό κλάδο, σε θέσεις εργασίας που δεν καλύφθηκαν από το εγχώριο δυναμικό.
Αναφορικά με τον αντίκτυπο στον ελληνικό τουρισμό, είναι γεγονός πως η συνεισφορά στα συνολικά έσοδα και στην εν γένει ταξιδιωτική κίνηση από την Ρωσία και την Ουκρανία, βαίνει μειούμενη από το 2013 και μετά.
Προσέξτε, αναγνωρίζουμε το πρόβλημα και δεν υποτιμούμε σε καμία περίπτωση τον όποιο αντίκτυπο. Για αυτό το λόγο, σε συγκεκριμένες περιοχές και για επαγγελματίες του τουρισμού που είχαν ως κύρια πηγή εισοδήματος τους επισκέπτες από τις δύο αυτές χώρες, η κυβέρνηση επεξεργάζεται ένα ξεχωριστό σχέδιο στήριξής τους.
Ταυτόχρονα, όμως, εργαζόμαστε καθημερινά για να υπερκεράσουμε αυτή τη δύσκολη συνθήκη. Ενισχύουμε αγορές, όπως η αμερικανική, με τη μεγαλύτερη και πιο δυναμική κατά κεφαλήν δαπάνη, αλλά και χώρες των Βαλκανίων, όπως η ρουμανική που πέρσι ήταν Νο1 στον οδικό τουρισμό και έχει ιδιαίτερη προτίμηση στη Βόρεια Ελλάδα. Το αναβαθμισμένο brand «Ελλάδα» θα φτάσει μέσα από τη καμπάνια του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού σε όλον τον κόσμο.
Η αγορά μιλά για «έκρηξη» Αμερικανών επισκεπτών στην Ελλάδα το 2022. Συμμερίζεστε την εκτίμηση αυτή;
Κύριε Χαλκιαδάκη, δεν κάνω προβλέψεις και εκτιμήσεις, προτιμώ να εργάζομαι καθημερινά και όπως είπα πριν στο τέλος θα κάνουμε «ταμείο».
Σε κάθε περίπτωση η στόχευση προς την αγορά των ΗΠΑ υπήρξε στρατηγική μας επιλογή στον σχεδιασμό της φετινής τουριστικής περιόδου. Με μεθοδικότητα και σκληρή δουλειά, καταφέραμε να κλείσουμε συμφωνίες και να προετοιμάσουμε το έδαφος.
Το 2022 σηματοδοτείται από αριθμό ρεκόρ απευθείας πτήσεων από τις ΗΠΑ: 9 πτήσεις καθημερινά από τις μεγαλύτερες αμερικανικές πόλεις (Νέα Υόρκη, Ουάσιγκτον, Βοστόνη, Σικάγο, Ατλάντα, Φιλαδέλφεια), με περισσότερες από 460.000 διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις, έως τον Οκτώβριο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η πρώτη πτήση αμερικανικής εταιρείας έγινε στις 7 Μαρτίου, νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, ενώ την εβδομάδα που μας πέρασε η American Airlines ανακοίνωσε ότι φέτος προσφέρει στην Αθήνα 80% περισσότερες θέσεις σε σχέση με το 2019!
Και είναι κρίσιμες οι τουριστικές ροές από τις ΗΠΑ, όπως σας είπα, καθώς αφορούν ταξιδιώτες οι οποίοι μένουν πολλές μέρες στη χώρα μας, επισκέπτονται πολλούς διαφορετικούς προορισμούς και, κυρίως, ξοδεύουν πολλά χρήματα. Γιατί, όπως είναι αντιληπτό, σε αυτή την εκρηκτική συγκυρία χρειάζονται πραγματικά χρήματα, ρευστότητα, κατανάλωση. Η κατανάλωση αυτή θα δώσει εισόδημα στους πολλούς που ασχολούνται και έχουν να κερδίσουν έμμεσα ή άμεσα από τον ελληνικό τουρισμό.
Ο επόμενος στόχος μας είναι να επεκτείνουμε ορισμένες από αυτές της πτήσεις, καθόλη τη διάρκεια του έτους. Στην προσπάθεια αυτή συμβάλλει και η επανέναρξη της χειμερινής κρουαζιέρας από τον Φεβρουάριο του 2023, η οποία προσδοκούμε να προσελκύσει κατά κύριο λόγο Αμερικανούς ταξιδιώτες.
Θα ήθελα δε να σταθώ ιδιαίτερα και στη συμφωνία Ελλάδας-ΗΠΑ που υπογράψαμε με τον πρέσβη Πάιατ πριν λίγες ημέρες, επικαιροποιώντας έπειτα από 31 χρόνια τη συνεργασία μας στον τομέα του τουρισμού. Μία συμφωνία που φέρνει τις δύο χώρες μας ακόμη πιο κοντά.
Ποιος είναι ο στόχος του ελληνικού τουρισμού για τους Ευρωπαίους τουρίστες; Θεωρείτε ότι έχουν «μουδιάσει» από τον πόλεμο στην ευρωπαϊκή γειτονιά μας; Ποιες είναι οι κινήσεις που έχετε κάνει;
Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση που ακολούθησε, είναι αλήθεια ότι προκάλεσε ένα «μούδιασμα» τις πρώτες δυο εβδομάδες στον ρυθμό των κρατήσεων σε όλη την Ευρώπη.
Η «μάχη» που δώσαμε και δίνουμε για να πάμε τον τουρισμό ψηλότερα, είναι μεγάλη. Τα δεδομένα που έχουμε μέχρι τώρα, δικαιώνουν την προσπάθειά μας.
Αυτό δεν προκύπτει μόνο από τον ρυθμό κρατήσεων αλλά και από τον πραγματικό αριθμό αφίξεων από το εξωτερικό, σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας που έχουν ήδη ανοίξει -μιλάω για την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και τους δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς. Ενδεικτικά, να σας πω ότι από το τελευταίο 10ήμερο του Μαρτίου μέχρι σήμερα, κινούμαστε είτε στα επίπεδα του 2019 είτε σε ορισμένες περιπτώσεις πάνω από το 2019.
Αυτό είναι κυρίως αποτέλεσμα της σκληρής δουλειάς που έγινε φέτος τον χειμώνα για να φέρουμε την καλοκαιρινή σεζόν νωρίτερα από ποτέ.
Στα Χανιά η πρώτη πτήση τσάρτερ έλαβε χώρα 28 Μαρτίου, ενώ πέρσι ήταν μετά το δεκαήμερο του Απριλίου.
Στο Ηράκλειο η κρουαζιέρα ξεκίνησε 3 Απριλίου με home port το λιμάνι. Επιτρέψτε μου να σημειώσω αναφορικά με την κρουαζιέρα ότι στη Θεσσαλονίκη οι επιβεβαιωμένες αφίξεις για το 2022 είναι ήδη 62, από 12 διαφορετικές εταιρείες, με 17 διαφορετικά κρουαζιερόπλοια.
Η TUI Holidays, ο μεγαλύτερος tour operator στην Ευρώπη, ανακοίνωσε ότι για το 2022 Νο1 στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών είναι η Ελλάδα, μαζί με την Ισπανία. Ο CEO τους, Friedrich Joussen, στις 19 Ιανουαρίου, σε τηλεδιάσκεψη με τον πρωθυπουργό εξέφρασε την πεποίθηση ότι θα φέρει διπλάσιο κόσμο φέτος στην Ελλάδα, με τους υπολογισμούς του να φτάνουν τα 3 εκατομμύρια.
Επίσης, περισσότερες από 3.000.000 είναι ήδη οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις από τη Γαλλία προς τη χώρα μας.
Η βρετανική αγορά έχει για ακόμη μία χρονιά πολύ ψηλά την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό ενώ οι αεροπορικές εταιρείες τους καταγράφουν μεγάλη άνοδο σε σχέση με το 2019. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας γίνεται πραγματική μάχη για την εξασφάλιση περισσότερων και καλύτερων slots.
Επίσης, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση των προτιμήσεων στη σκανδιναβική αγορά και σε πολλές χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.
Τα αναφέρω όλα αυτά, γιατί πέραν όλων των άλλων ο τουρισμός είναι το βασικότερο μέσο περιφερειακής ανάπτυξης που διαθέτει η πατρίδα μας. Το μικρά νησιά μας και οι ορεινές μας περιοχές συγκεντρώνουν επενδύσεις και συγκρατούν τον πληθυσμό τους χάρη στο τουριστικό εισόδημα.
Εν κατακλείδι, κύριε Χαλκιαδάκη, οι κρατήσεις ανεβαίνουν και πάλι, η τουριστική περίοδος στην Ελλάδα ξεκίνησε νωρίτερα από ποτέ και είμαστε αισιόδοξοι ότι οι συμφωνίες που κλείσαμε το τελευταίο εξάμηνο, η καθημερινή προσπάθεια όλων των εμπλεκομένων στο τουριστικό μας προϊόν θα αποδώσει καρπούς.
cnn.gr