Το νέο εθνικό διαστημικό πρόγραμμα «ΕΛΛΑΣ Space II» συνολικού ύψους 350 εκατ. ευρώ, που θα υλοποιηθεί σε ορίζοντα 4ετίας με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος και το Ελληνικό Κέντρο Διαστήματος, παρουσίασε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου μιλώντας στην εκδήλωση «Greece in Orbit» υπό την παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

«Σήμερα κάνουμε το επόμενο μεγάλο βήμα, ακόμα μεγαλύτερο τολμώ να πω. Περνάμε από τη δημιουργία υποδομών σε πραγματικές, βιώσιμες εθνικές δυνατότητες. Από το τοπικό πρωτάθλημα πάμε πλέον σε κατηγορία Champions League», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαστεργίου.

Όπως εξήγησε, το πρόγραμμα περιλαμβάνει νέους δορυφόρους παρατήρησης Γης υψηλής ανάλυσης, συστήματα ασφαλών δορυφορικών επικοινωνιών, τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης για την αξιοποίηση γεωχωρικών δεδομένων, καθώς και ανάπτυξη εθνικής παραγωγικής βάσης για τη διαστημική βιομηχανία.

Έρχεται το πρώτο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαστημικό Πρόγραμμα

Ακόμη, ουπουργός ανακοίνωσε την έναρξη του πρώτου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαστημικού Προγράμματος.

«Μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου από όλη την Ελλάδα καλούνται να σχεδιάσουν, να κατασκευάσουν και να στείλουν σε τροχιά πραγματικούς δορυφόρους. Θέλουμε να εμπνεύσουμε μια ολόκληρη γενιά να ονειρευτεί ψηλά, όσο ψηλά μπορεί να φτάσει το ανθρώπινο πνεύμα», τόνισε.

Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής της ESA Γιόζεφ Άσμπαχερ χαρακτήρισε εντυπωσιακή την πρόοδο που έχει σημειώσει η Ελλάδα στον διαστημικό τομέα από το 2019 μέχρι σήμερα.

«Είμαι πραγματικά εντυπωσιασμένος από το πόσο γρήγορα αναπτυχθήκατε, από όσα έχετε πετύχει και από τη συνέπεια με την οποία επενδύετε στο Διάστημα. Η Ελλάδα εξελίσσεται ταχύτατα σε έναν σημαντικό περιφερειακό κόμβο σχεδιασμού δορυφόρων, παρατήρησης της Γης και διαστημικής έρευνας», δήλωσε.

Αναφερόμενος στην προοπτική αποστολής Έλληνα αστροναύτη, ο κ. Άσμπαχερ διευκρίνισε ότι η ESA αναλαμβάνει να διερευνήσει όλες τις προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση της αποστολής.

«Θα υποστηρίξουμε τη διερεύνηση των επιλογών για μια μελλοντική σύντομη εμπορική διαστημική πτήση για Έλληνα πολίτη, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής για τους αστροναύτες και με την υποστήριξη υλοποίησης της ESA. Δεν ανακοινώνουμε σήμερα συγκεκριμένη αποστολή. Ανακοινώνουμε όμως μια σαφή εντολή: Να διερευνήσουμε τον δρόμο που θα οδηγήσει σε αυτήν», ανέφερε.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Γιόζεφ Άσμπαχερ αναφέρθηκε στον Ανδριανό Γολέμη, Έλληνα ιατρό πτήσεων που εργάζεται στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Αστροναυτών της ESA στην Κολωνία και συγκαταλέγεται στους επιλαχόντες της τελευταίας διαδικασίας επιλογής αστροναυτών του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος.

Ο επικεφαλής της ESA επισήμανε ακόμη ότι η Ελλάδα μετατρέπεται πλέον από απλό χρήστη διαστημικών υπηρεσιών σε ενεργό συνδιαμορφωτή της ευρωπαϊκής διαστημικής πολιτικής.

«Η Ελλάδα δεν είναι πλέον μόνο χρήστης του Διαστήματος. Είναι ενεργός συντελεστής του ευρωπαϊκού διαστημικού οικοσυστήματος. Φέρνει τεχνογνωσία, δυναμισμό, πολιτική βούληση και ξεκάθαρο όραμα. Είναι ένα πολύτιμο μέλος της ESA και είμαστε υπερήφανοι που στεκόμαστε δίπλα της καθώς οικοδομεί τις διαστημικές της δυνατότητες», κατέληξε.

Μητσοτάκης: Μέσα στην επόμενη διετία ο πρώτος Έλληνας αστροναύτης – 350 εκατ. ευρώ για τη διαστημική πολιτική

Νωρίτερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εξέφρασε  τη βεβαιότητα ότι η Ελλάδα έχει πραγματοποιήσει «σημαντικά βήματα, ακόμη και άλματα» στον τομέα του Διαστήματος.

Η δήλωση αυτή έγινε στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Greece in Orbit – Η Ελλάδα στο Διάστημα: Η Επόμενη Ημέρα» και της συζήτησης του με τον ιατρό διαστημικών αποστολών Αδριανό Γολέμη.

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι λίγοι θα μπορούσαν να φανταστούν το 2019 πως σήμερα η Ελλάδα θα διέθετε δορυφόρους στο Διάστημα, ένα δυναμικό οικοσύστημα επιχειρήσεων στον τομέα των διαστημικών τεχνολογιών και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 350 εκατ. ευρώ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για την ανάπτυξη των επόμενων δράσεων τα επόμενα τέσσερα χρόνια.

Όπως ανέφερε, οι διαστημικές εφαρμογές μπορούν να προσφέρουν άμεσα οφέλη στην καθημερινότητα των πολιτών, συμβάλλοντας στην έγκαιρη ανίχνευση και παρακολούθηση δασικών πυρκαγιών και φυσικών καταστροφών, ενώ δημιουργούν και σημαντικές εξαγωγικές δυνατότητες για ελληνικές εταιρείες που αναπτύσσουν σχετικές τεχνολογίες.

Παράλληλα, σημείωσε ότι η δορυφορική παρακολούθηση των καλλιεργειών, σε συνδυασμό με το Κτηματολόγιο, θα επιτρέψει την ακριβή καταγραφή της αγροτικής παραγωγής και τη διαφανή καταβολή των αγροτικών επιδοτήσεων, ώστε να είναι γνωστό ποιος καλλιεργεί τι και ποιες ενισχύσεις δικαιούται.

Ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε ακόμη τη σημασία των εφαρμογών θαλάσσιας επιτήρησης για μια νησιωτική χώρα όπως η Ελλάδα, καθώς και τη στρατηγική αξία των διαστημικών τεχνολογιών για την εθνική άμυνα, χωρίς να επεκταθεί, όπως είπε, στις εφαρμογές διπλής χρήσης για λόγους εμπιστευτικότητας.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην ανάγκη να εμπνευστούν οι νέοι να ασχοληθούν με τις επιστήμες και την τεχνολογία, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι τα διαστημικά προγράμματα που θα αναπτυχθούν στα σχολεία θα δημιουργήσουν τη νέα γενιά μηχανικών, ερευνητών και αστροναυτών, ενώ παράλληλα θα συμβάλουν στον επαναπατρισμό Ελλήνων επιστημόνων που διακρίνονται στο εξωτερικό.

Αναφερόμενος στην πρώτη ελληνική επανδρωμένη αποστολή, ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι μέσα στην επόμενη διετία η χώρα θα αποκτήσει τον πρώτο της αστροναύτη, σημειώνοντας ότι ο Αδριανός Γολέμης θα μεταβεί στο Διάστημα στο πλαίσιο της συνεργασίας της Ελλάδας με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος.

Όπως είπε, η αποστολή αυτή έχει ισχυρό συμβολισμό, καθώς μπορεί να εμπνεύσει τη νέα γενιά, αλλά και ουσιαστική αξία, αφού κατά την παραμονή του στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό θα πραγματοποιηθούν πειράματα που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες της ελληνικής ερευνητικής κοινότητας και της ελληνικής βιομηχανίας. Για τον σκοπό αυτό, όπως ανακοίνωσε, θα εκδοθεί σύντομα σχετική πρόσκληση για την υποβολή ερευνητικών προτάσεων.

«Είναι μια επένδυση που αξίζει τα χρήματά της», ανέφερε χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας ότι τα οφέλη της ξεπερνούν την προβολή της χώρας και αφορούν την παραγωγή νέας γνώσης και τεχνολογίας, ενώ σημείωσε ότι η πρόοδος της Ελλάδας στον τομέα του Διαστήματος αναγνωρίζεται ήδη από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος.

Από την πλευρά του, ο Αδριανός Γολέμης επισήμανε ότι οι επενδύσεις στην έρευνα και την εξερεύνηση του Διαστήματος επιστρέφουν πολλαπλά οφέλη στην οικονομία και στην κοινωνία. Ανέφερε ότι ελληνικές εταιρείες ήδη κατασκευάζουν υποσυστήματα για ερευνητικά οχήματα της NASA και αναπτύσσουν αισθητήρες υγείας που χρησιμοποιούνται τόσο σε αστροναύτες όσο και στην τηλεϊατρική για απομακρυσμένες περιοχές.

Επικαλούμενος διεθνείς μελέτες, σημείωσε ότι κάθε ευρώ που επενδύεται στην έρευνα και εξερεύνηση του Διαστήματος επιστρέφει περίπου τετραπλάσιο στην οικονομία μέσω της καινοτομίας, της παραγωγής και της δημιουργίας θέσεων εργασίας υψηλής εξειδίκευσης.

Κλείνοντας, απηύθυνε μήνυμα προς τους νέους, τονίζοντας ότι η επίτευξη μεγάλων στόχων απαιτεί σχέδιο, επιμονή, εμπιστοσύνη στις δυνατότητες και ομαδικότητα. Όπως ανέφερε, το Διάστημα αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα του τι μπορεί να επιτευχθεί μέσα από τη συνεργασία, υπογραμμίζοντας ότι η ευρωπαϊκή συνεργασία επιτρέπει την υλοποίηση στόχων που καμία χώρα δεν θα μπορούσε να πετύχει μόνη της.

 


enikonomia.gr