Στις τρεις κατηγορίες δανειοληπτών που δεν περιλαμβάνονται στη ρύθμιση της κυβέρνησης για τα δάνεια του νόμου Κατσέλη, δηλαδή τους δανειολήπτες, οι οποίοι λόγω του μεγάλου ύψους της δόσης δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν και έχουν χάσει την εύνοια του νόμου, τους οφειλέτες που έχουν μπει στον εξωδικαστικό αλλά και αυτούς τους συνεπείς που παρά τις υπέρογκες δόσεις εξόφλησαν τις δανειακές τους υποχρεώσεις, μίλησε ο εκπρόσωπος Τύπου Υπουργείου Οικονομικών Όμηρος Τσάπαλος στο ΕΡΤnews Radio.
«Όσον αφορά αυτούς οι οποίοι έχουν εξοφλήσει τα δάνειά τους, η υπόθεση έχει ολοκληρωθεί, έχει προστατευθεί η κατοικία, έχει ολοκληρωθεί η δανειακή σύμβαση, επομένως δεν προβλέπεται κάτι για αυτούς.
Από κει και πέρα υπάρχουν κάποιες υποθέσεις οι οποίες φαντάζομαι έχουν κηρυχθεί έκπτωτες, έχουν παράξει όμως νομικά αποτελέσματα, είναι ενδεχομένως χιλιάδες όλες αυτές οι υποθέσεις, Γι’ αυτές τις υποθέσεις που έχουν παραχθεί νομικά αποτελέσματα, καταλαβαίνετε ότι αν ανοίξουν αυτές οι υποθέσεις και υπάρχει μια αναδρομική επανεξέταση τους, θα ανοίξει και μια σοβαρή νομική και συστημική αβεβαιότητα, γιατί θα χρειαζόταν να ανοίξουν ξανά χιλιάδες παλιές υποθέσεις, πολλές από τις οποίες βασίζονται σε δικαστικές αποφάσεις δεκαετίας, κάποιες από αυτές. Επομένως νομικά και συστημικά θα ήταν κάτι το εξαιρετικά αβέβαιο και επικίνδυνο να γινόταν κάτι τέτοιο και δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε με όρους αναδρομικότητας σε αυτή την πτυχή.
Από εκεί και πέρα, στις περιπτώσεις που οφειλέτης έχει εκπέσει από τη ρύθμιση, σημαίνει ότι δεν έχει καταβάλει και σημαντικό αριθμό δόσεων. Άρα δεν τίθεται θέμα αναδρομικής επιστροφής για ποσά που δεν πληρώθηκαν ποτέ στην ουσία.
Από κει και πέρα, για τον εξωδικαστικό, εκεί ξέρετε ότι μπαίνουν άνθρωποι οι οποίοι δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα με τις ρυθμίσεις που είχαν στο παρελθόν, έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη και μπαίνουν σε ένα ευνοϊκό καθεστώς που λέγεται εξωδικαστικός μηχανισμός. Μέσω του εξωδικαστικού όσοι δανειολήπτες του νόμου Κατσέλη μπήκαν, απόλαυσαν όταν μπήκαν και συνεχίζουν να απολαμβάνουν μια σειρά από προνόμια, με την έννοια του ότι επειδή είναι ακριβώς ευάλωτοι, είχαν και κούρεμα, είχαν και πολλές δόσεις, είχαν και ένα επιτόκιο 3%, είχαν τη δυνατότητα επιμήκυνσης ουσιαστικά της οφειλής τους. Άρα, έχει ήδη υπάρξει μία βελτιωμένη προστασία για αυτούς τους ανθρώπους και για να προστατέψουν και το σπίτι τους προφανώς», είπε ο κ. Τσάπαλος.
Η λογική των δανειοληπτών του ελβετικού φράγκου
Ερωτηθείς κατά πόσο τα παραπάνω αποτελούν και μία απάντηση στον κύριο Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος πρώτος παρενέβη χθες λέγοντας ότι η αποκατάσταση της νομιμότητας δεν μπορεί να είναι επιλεκτική, ο κ. Τσάπαλος ανέφερε «η απάντηση που δίνω σε κάθε πολίτη που καλόπιστα μου θέτει αυτό το ερώτημα είναι ότι, αν ανοίγαμε παλαιότερες υποθέσεις, δηλαδή είχαμε αναδρομικότητα ως προς την επανεξέταση αυτών των υποθέσεων, θα υπήρχε σοβαρότατο νομικό και συστημικό ζήτημα στη χώρα. Σοβαρότατο. Και ουσιαστικά ακολουθούμε και τώρα αυτή τη λογική που ακολουθήσαμε και με τους δανειολήπτες του ελβετικού φράγκου. Ουσιαστικά θέτουμε προς υιοθέτηση από αυτούς, εφόσον το θέλουν, μία ρύθμιση για τους ενήμερους δανειολήπτες να μπουν και να απολαύσουν μία καλύτερη ρύθμιση όσον αφορά την οφειλή τους. Οι υπόλοιποι που δεν είναι ενήμεροι, που έχουν χάσει τη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό και να προστατευτούν μέσω αυτού»
Θα υπάρξει εξειδίκευση
«Θα υπάρξει εξειδίκευση όσον αφορά τις λεπτομέρειες. Θέλουμε να περιορίσουμε την υποχρέωση των πολιτών να κάνουν το οτιδήποτε. Δεν θέλουμε να τους ταλαιπωρήσουμε. Θα είμαστε σε επικοινωνία τις επόμενες μέρες με το τραπεζικό σύστημα, τα funds τους servicers, προκειμένου η απόφαση αυτή να εφαρμοστεί στο ακέραιο το συντομότερο δυνατό. Άμεσα. Σήμερα ψηφίζεται. Βλέπετε ότι βιαζόμαστε. Aυτό είναι και μια απάντηση σε όσους έλεγαν ότι σκοπίμως καθυστερούμε. Αλίμονο αν σκοπίμως καθυστερούμε. Ήρθαμε τώρα και το βάλαμε τελευταία στιγμή ως διάταξη στο πολυνομοσχέδιο που ψηφίζεται σήμερα» συμπλήρωσε καταλήγοντας.
enikonomia.gr









