ΑΑΔΕ: Σε ποιες περιπτώσεις ακυρώνονται φόροι και πρόστιμα

Η Εφορία διορθώνει άμεσα υπολογιστικά και αριθμητικά λάθη που διέπραξε από το 2014 και εντεύθεν σε βάρος φορολογουμένων που βρέθηκαν ξαφνικά με οφειλές που ποτέ δεν δημιούργησαν, όπως προκύπτει από απόφαση της ΑΑΔΕ που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ.

Πρόκειται για τα πρόδηλα (ολοφάνερα) λάθη που έκανε η Εφορία και τα οποία διορθώνονται εφεξής με τρόπο απλό ύστερα από σχετική αίτηση που υπέβαλε ο φορολογούμενος ή ακόμα και χωρίς αίτηση.

Λάθη τα οποία οδήγησαν στον καταλογισμό ανύπαρκτων φόρων και προστίμων που εκκρεμούν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα Διοικητικά Δικαστήρια. Πλέον, η φορολογική διοίκηση μπορεί να τα διορθώνει με αυτόματο τρόπο χωρίς να χρειάζεται να προσφύγει ο φορολογούμενος. Η διαγραφή αφορά υπολογιστικά λάθη και δεν σχετίζεται  με το ύψος των φόρων ή των προστίμων που έχουν καταλογισθεί για κάποια παράβαση της φορολογικής νομοθεσίας.  Ενδεικτικά αναφέρεται πως μπορεί να έχουν προστεθεί κατά λάθος κάποια μηδενικά στο λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ.

Η απόφαση της ΑΑΔΕ

Η απόφαση της ΑΑΔΕ, η οποία έχει άμεση ισχύ, κάνει λόγο:

  • Για πρόδηλη έλλειψη (ολική ή μερική) φορολογικής υποχρέωσης, ή
  • Για αριθμητικό ή υπολογιστικό λάθος
  • Σε περίπτωση που ως συνέπεια του άμεσου προσδιορισμού ή της πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εκδίδεται και πράξη επιβολής προστίμου, η εν λόγω πράξη (ή ο άμεσος προσδιορισμός) ακυρώνεται ή τροποποιείται με πράξη της φορολογικής διοίκησης.

Για να είναι παραδεκτή η αίτηση ακύρωσης ή τροποποίησης θα πρέπει είτε να προσκομιστούν έγγραφα από τον φορολογούμενο, είτε να είναι διαθέσιμα στην αρμόδια υπηρεσία, χωρίς να απαιτούνται ελεγκτικές επαληθεύσεις.

Ως αριθμητικά ή υπολογιστικά λάθη θεωρούνται τα σφάλματα κατά τη διενέργεια μαθηματικού υπολογισμού ή κατά την εκτέλεση αριθμητικής πράξης και όχι η εσφαλμένη επιβολή φόρου ή απαλλαγή από τον φόρο ή η κακή εφαρμογή του νόμου.

Τι ίσχυε έως τώρα 

Μέχρι πρότινος ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας δεν επέτρεπε στη Φορολογική Διοίκηση να εξετάσει πρόδηλα σφάλματα όταν οι φορολογούμενοι προσφεύγουν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα Διοικητικά Δικαστήρια

Στην περίπτωση υποβολής αίτησης από την πλευρά του φορολογούμενου, η απόφαση ορίζει ότι: «η αίτηση και τα συνυποβαλλόμενα έγγραφα υποβάλλονται με ψηφιακή απεικόνιση (σάρωση), μέσω της εφαρμογής ψηφιακής υποδοχής και διαχείρισης αιτημάτων της Α.Α.Δ.Ε. «Τα Αιτήματά μου» στην αρμόδια υπηρεσία. Στις περιπτώσεις στις οποίες δεν είναι δυνατή η υποβολή του αιτήματος μέσω της Εφαρμογής, τα αιτήματα αποστέλλονται ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή ή με υπηρεσία ταχυμεταφοράς ή υποβάλλονται αυτοπροσώπως στην αρμόδια υπηρεσία».

 


enikonomia.gr