Ο λομπίστας Μαρκ ΜακΓκαν αποκάλυψε στον Guardian ότι ήταν ο πληροφοριοδότης για τις πρακτικές της Uber και το πρόσωπο πίσω από τη διαρροή χιλιάδων εσωτερικών εγγράφων της αμερικανικής εταιρείας στη βρετανική εφημερίδα.
Ο ΜακΓκαν, ο οποίος μεταξύ 2014 και 2016 ηγήθηκε των προσπαθειών για την επέκταση της εταιρείας -που δραστηριοποιείται στον τομέα της παροχής υπηρεσιών μεταφορών- σε Ευρώπη, Αφρική και Μέση Ανατολή, δήλωσε ότι αποφάσισε να μιλήσει επειδή πιστεύει ότι η Uber παραβίασε τους νόμους σε δεκάδες χώρες και εξαπάτησε ανθρώπους σχετικά με τα κέρδη του επιχειρηματικού μοντέλου, όπως αναφέρει ο Guardian.
Η βρετανική εφημερίδα εξασφάλισε και μοιράστηκε με τη Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) και τα 42 μέσα ενημέρωσης-εταίρους της περίπου 124.000 έγγραφα που χρονολογούνται από το 2013 ως το 2017, μεταξύ των οποίων SMS και ηλεκτρονική αλληλογραφία στελεχών της Uber, καθώς και παρουσιάσεις, σημειώσεις και τιμολόγια.
Σε αυτά παρουσιάζονται κάποιες πρακτικές της Uber στη διάρκεια των ετών της γρήγορης επέκτασης της εταιρείας, αλλά και σε μια περίοδο που βρέθηκε στο επίκεντρο πολλών αντιπαραθέσεων κυρίως με εταιρείες ταξί σε διάφορες πόλεις του κόσμου, από το Παρίσι έως το Γιοχάνεσμπουργκ.
Σύμφωνα με τον Guardian, η Uber υιοθέτησε αντίστοιχες τακτικές σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες (Βέλγιο, Ολλανδία, Ισπανία, Ιταλία), κινητοποιώντας τους οδηγούς της και ωθώντας τους να διαμαρτύρονται στην αστυνομία όταν έπεφταν θύματα επιθέσεων, με στόχο η εταιρεία να εκμεταλλευθεί την κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης για να αποσπάσει υποχωρήσεις από τις αρχές.
Τhe Guardian: The Uber whistleblower: I’m exposing a system that sold people a lie
Η μαζική διαρροή εγγράφων αποκαλύπτει επίσης πώς ο τεχνολογικός γίγαντας Uber προσέγγισε ηγέτες, ανώτατους αξιωματούχους, δισεκατομμυριούχους, ολιγάρχες και βαρόνους των μέσων ενημέρωσης, στο πλαίσιο μυστικής επιχείρησης λόμπινγκ ενόσω προωθούσε επιθετικά την παγκόσμια επέκτασή του.
Τα αρχεία φέρνουν στο φως κρυφή στήριξη της Uber από τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, αλλά και από την πρώην επίτροπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Νέλι Κρόες.
Αποκαλύπτεται μία μεγάλη επιχείρηση λόμπινγκ-«κορυφής», με τα αρχεία να αποκαλύπτουν προσπάθειες προσέγγισης, μεταξύ άλλων, του Τζο Μπάιντεν -όταν διατελούσε αντιπρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών-, καθώς και του νυν καγκελάριου της Γερμανίας Όλαφ Σολτς την εποχή που βρισκόταν στη δημαρχία του Αμβούργου.
Ως προς την ανάμειξη του Εμανουέλ Μακρόν, η διαρροή περιέχει αρχεία από την εποχή που ο νυν πρόεδρος της Γαλλίας ήταν υπουργός Οικονομίας, και τα οποία δείχνουν πως η εταιρεία είχε άμεση πρόσβαση στον ίδιον και το προσωπικό του.
Ο Μακρόν εμφανίζεται να έχει καταβάλει ιδιαίτερες προσπάθειες για να βοηθήσει την Uber, λέγοντας μάλιστα στην εταιρεία ότι είχε μεσολαβήσει για μία μυστική «συμφωνία» με τους αντιπάλους της στο γαλλικό υπουργικό συμβούλιο.
Σύμφωνα με «απάντηση επί της αρχής» που έδωσε η προεδρία της Δημοκρατίας σε ερωτήσεις της εφημερίδας Le Monde η οποία έφερε στη δημοσιότητα το θέμα στη Γαλλία, ο Εμανουέλ Μακρόν, ως υπουργός «φυσικά ήταν εκείνη την εποχή σε επαφές με τις εμπλεκόμενες εταιρείες στις βαθιές αλλαγές του τομέα των μεταφορικών υπηρεσιών, διευκολύνοντας στην άρση κάποιων διοικητικών ή ρυθμιστικών εμποδίων».
Το ζήτημα έχει ήδη λάβει πολιτικές διαστάσεις στη Γαλλία με την αντιπολίτευση να θεωρεί προβληματικές τις τότε δραστηριότητες Μακρόν, ενώ εκ παραλλήλου η γαλλική Εθνοσυνέλευση τοποθετείται σήμερα επί της πρότασης μομφής που κατέθεσαν την προηγούμενη εβδομάδα τα κόμματα της αριστεράς και που σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις δεν θα υπερψηφιστεί.
Διαβάστε αναλυτικά
Γαλλική προεδρία για τα «Uber Files»: Φυσικά και ο Μακρόν διευκόλυνε στην άρση κάποιων εμποδίων
Παράλληλα, γίνεται γνωστό ότι ο πρώην ιδιοκτήτης της εταιρείας διέταξε προσωπικά να διαγραφούν όλα τα ηλεκτρονικά αρχεία για να εμποδίσει τις Αρχές να αποκτήσουν πρόσβαση σε δεδομένα κατά τη διάρκεια αστυνομικών ερευνών.
Η διαρροή εγγράφων εκτείνεται σε περίοδο πέντε ετών από το 2013 έως το 2017, όταν η Uber διοικούνταν από τον συνιδρυτή της Τράβις Κάλανικ, ο οποίος επιχείρησε να εισάγει διεθνώς τις υπηρεσίες ταξί διαταράσσοντας τον ευρωπαϊκό κλάδο ταξί.
Εν μέσω των σφοδρών αντιδράσεων διεθνώς, τα στοιχεία δείχνουν πως η Uber επιχείρησε να προσελκύσει στήριξη «φλερτάροντας» διακριτικά με πρωθυπουργούς, προέδρους, δισεκατομμυριούχους, ολιγάρχες και βαρόνους των μέσων ενημέρωσης.
Κατά τον Guardian, τα μηνύματα που διέρρευσαν υποδηλώνουν ότι τα στελέχη της Uber δεν έτρεφαν αυταπάτες για το γεγονός ότι παραβιάζονταν νόμοι εκ μέρους της εταιρείας, με ένα στέλεχος να αστειεύεται ότι έγιναν «πειρατές» και ένα άλλο να παραδέχεται: «Είμαστε παράνομοι».
Σε μία ανταλλαγή μηνυμάτων, ο Τράβις Κάλανικ εμφανίζεται να απορρίπτει ανησυχίες ορισμένων στελεχών ότι το να σταλούν οι οδηγοί Uber να διαδηλώσουν στη Γαλλία μπορεί να τους εκθέσει στον κίνδυνο βίας από οργισμένους οδηγούς της βιομηχανίας ταξί.
Σε ανακοίνωσή του, εκπρόσωπος του Κάλανικ επισημαίνει ότι «ουδέποτε υπαινίχθηκε ότι η Uber θα πρέπει να επωφεληθεί από τη βία σε βάρος της ασφάλειας των οδηγών».
Η Uber αναφέρει ότι «η συμπεριφορά της στο παρελθόν δεν ήταν ευθυγραμμισμένη με τις σημερινές της αξίες» και σήμερα «είναι μία διαφορετική εταιρεία».
cnn.gr