Μαζική διαρροή εμπιστευτικών εγγράφων που δημοσιεύει ο Guardian έρχεται να αποκαλύψει πώς ο τεχνολογικός γίγαντας Uber παραβίασε νόμους, παρεμπόδισε τη Δικαιοσύνη και προσέγγισε ηγέτες, ανώτατους αξιωματούχους, δισεκατομμυριούχους, ολιγάρχες και βαρόνους των μέσων ενημέρωσης, στο πλαίσιο μυστικής επιχείρησης λόμπινγκ ενόσω προωθούσε επιθετικά την παγκόσμια επέκτασή του.
Τα αρχεία, που διέρρευσαν στην βρετανική εφημερίδα και ήλθαν στην κατοχή της Διεθνούς Κοινοπραξίας Ερευνητικής Δημοσιογραφίας, φέρνουν στο φως κρυφή στήριξη της Uber από τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, αλλά και από την πρώην κοινοτική επίτροπο Νέλι Κρόες.
Περισσότερα από 124.000 έγγραφα, τα επονομαζόμενα Uber Files, αποκαλύπτουν ηθικά αμφισβητήσιμες πρακτικές της εταιρείας «καθ’ οδόν» προς τη μετατροπή της σε παγκόσμιο επιχειρηματικό κολοσσό, κατά τον Guardian.
Στο φως έρχεται μία μεγάλη μυστική επιχείρηση λόμπινγκ-«κορυφής», με τα αρχεία να αποκαλύπτουν προσπάθειες προσέγγισης, μεταξύ άλλων, του Τζο Μπάιντεν -όταν διατελούσε αντιπρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών-, καθώς και του νυν καγκελάριου της Γερμανίας Όλαφ Σολτς την εποχή που βρισκόταν στη δημαρχία του Αμβούργου.
Ως προς την ανάμειξη του Εμανουέλ Μακρόν, η διαρροή περιέχει αρχεία από την εποχή που ο νυν πρόεδρος της Γαλλίας ήταν υπουργός Οικονομίας, και τα οποία δείχνουν πως η εταιρεία είχε άμεση πρόσβαση στον ίδιον και το προσωπικό του.
Ο Μακρόν εμφανίζεται να έχει καταβάλλει ιδιαίτερες προσπάθειες για να βοηθήσει την Uber, λέγοντας μάλιστα στην εταιρεία ότι είχε μεσολαβήσει για μία μυστική «συμφωνία» με τους αντιπάλους της στο γαλλικό υπουργικό συμβούλιο.
Παράλληλα, γίνεται γνωστό ότι ο πρώην ιδιοκτήτης της εταιρείας διέταξε προσωπικά να διαγραφούν όλα τα ηλεκτρονικά αρχεία για να εμποδίσει τις Αρχές να αποκτήσουν πρόσβαση σε δεδομένα κατά τη διάρκεια αστυνομικών ερευνών.
Η διαρροή εγγράφων εκτείνεται σε περίοδο πέντε ετών από το 2013 έως το 2017, όταν η Uber διοικούνταν από τον συνιδρυτή της Τράβις Κάλανικ, ο οποίος επιχείρησε να εισάγει διεθνώς τις υπηρεσίες ταξί διαταράσσοντας τον ευρωπαϊκό κλάδο ταξί.
Εν μέσω των σφοδρών αντιδράσεων διεθνώς, τα στοιχεία δείχνουν πως η Uber επιχείρησε να προσελκύσει στήριξη «φλερτάροντας» διακριτικά με πρωθυπουργούς, προέδρους, δισεκατομμυριούχους, ολιγάρχες και βαρόνους των μέσων ενημέρωσης.
Κατά τον Guardian, τα μηνύματα που διέρρευσαν υποδηλώνουν ότι τα στελέχη της Uber δεν έτρεφαν αυταπάτες για το γεγονός ότι παραβιάζονταν νόμοι εκ μέρους της εταιρείας, με ένα στέλεχος να αστειεύεται ότι έγιναν «πειρατές» και ένα άλλο να παραδέχεται: «Είμαστε παράνομοι».
Σε μία ανταλλαγή μηνυμάτων, ο Τράβις Κάλανικ εμφανίζεται να απορρίπτει ανησυχίες ορισμένων στελεχών ότι το να σταλούν οι οδηγοί Uber να διαδηλώσουν στη Γαλλία μπορεί να τους εκθέσει στον κίνδυνο βίας από οργισμένους οδηγούς της βιομηχανίας ταξί.
Σε ανακοίνωσή του, εκπρόσωπος του Κάλανικ επισημαίνει ότι «ουδέποτε υπαινίχθηκε ότι η Uber θα πρέπει να επωφεληθεί από τη βία σε βάρος της ασφάλειας των οδηγών».
Η Uber αναφέρει ότι «η συμπεριφορά της στο παρελθόν δεν ήταν ευθυγραμμισμένη με τις σημερινές της αξίες» και σήμερα «είναι μία διαφορετική εταιρεία».
cnn.gr