Αλλάζει ο χάρτης των έργων: Τα μεγάλα project ύψους 14 δισ. ευρώ – Ποια «τρέχουν»

Με αυξημένες ταχύτητες «τρέχουν», πλέον, τα έργα σε όλη την Ελλάδα. Έργα που θα αλλάξουν τον χάρτη υποδομών της χώρας μας αλλά και τον τρόπο μετακίνησης των πολιτών, δίνοντας παράλληλα τεράστια ώθηση στην τοπική και εθνική οικονομία. Πρόκειται για έργα πνοής που εκτός από τη διευκόλυνση της συγκοινωνιακής πρόσβασης, θα διευκολύνουν τις εμπορευματικές μεταφορές, θα ενισχύσουν τις τοπικές κοινωνίες και θα συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας.

Μεγάλα project που είναι σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εκτός Αττικής, αφορούν:

  • Ολοκλήρωση του Ε65 από τη Λαμία προς την Εγνατία οδό και τη Δυτική Μακεδονία,
  • Βόρειο Οδικό ‘Αξονα της Κρήτης,
  • Πάτρα – Πύργος
  • Flyοver, περιφερειακός της Θεσσαλονίκης και
  • Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου, Καστέλι

Καραγιάννης: Την τελευταία 4ετία η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε ένα εργοτάξιο

«Την τελευταία 4ετία η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε ένα εργοτάξιο καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη το μεγαλύτερο πρόγραμμα αναβάθμισης των υποδομών. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τον Ιούλιο του 2019 έως και σήμερα έχουμε δημοπρατήσει έργα ύψους 14 δισ. ευρώ, ενώ έργα ύψους σχεδόν 5,5 δισ. ευρώ έχουν υπογραφές και βρίσκονται σε φάση κατασκευής» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης.

Ο σχεδιασμός μας στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προσέθεσε ο υφυπουργός, αναπτύχθηκε έτσι ώστε να αφορά όλη τη χώρα, τις ανάγκες κάθε περιφέρειας ξεχωριστά και ταυτόχρονα να υπηρετεί τον κεντρικό στόχο της εθνικής ανάκαμψης.

Ενδεικτικά, όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, από τα μεγαλύτερα έργα που κατασκευάζονται αυτή τη στιγμή – εκτός Αττικής – στην Ελλάδα είναι οι τρεις αυτοκινητόδρομοι:

  • Ε65 που αποτελεί την «ραχοκοκαλιά» του οδικού δικτύου της χώρας,
  • ΒΟΑΚ, ο τελευταίος μεγάλος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί και
  • «Πάτρα – Πύργος», ένα έργο που πέρασε από 40 κύματα και δεν θα υλοποιούνταν χωρίς πολιτική βούληση, πολλή δουλειά και την παρέμβαση του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Έχουμε, ακόμα, έναν περιφερειακό οδικό άξονα, το Flyover στη Θεσσαλονίκη, ένα απολύτως αναγκαίο και χρήσιμο έργο που θα ξεχωρίζει και για την πρωτοπορία του.

Στην Κρήτη, εκτός από τον ΒΟΑΚ, έχουμε σε πλήρη ανάπτυξη το κατασκευαστικό έργο για τον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι που θα αποτελέσει πραγματικό κόμβο μεταφορών και το πρώτο «πράσινο» αεροδρόμιο της Ελλάδας, αναβαθμίζοντας τον στρατηγικό ρόλο του νησιού.

«Τα έργα υποδομών έχουν, αναμφισβήτητα, σημαντικό αναπτυξιακό αποτύπωμα σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο καθώς κινητοποιούν επιπλέον επενδύσεις και ανοίγουν νέες θέσεις εργασίας. Κυρίως αναβαθμίζουν την καθημερινότητα των πολιτών εξασφαλίζοντας καλύτερη ποιότητα ζωής» τόνισε ο υφυπουργός Γιώργος Καραγιάννης.

Τα 4+1 μεγάλα έργα μεγάλα υποδομών στην Ελλάδα (εκτός Αττικής)

Βόρειος Οδικός ‘Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)

Συνολικός προϋπολογισμός έργων στο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά – Ηράκλειο – Νεάπολη – ‘Αγιος Νικόλαος: 2,5 δισ. ευρώ. Μέσα στο 2022 εγκαταστάθηκαν τα πρώτα εργοτάξια (δημόσιο έργο Νεάπολη – ‘Αγιος Νικόλαος) και εντός του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα.

  • Συμβασιοποιήθηκαν το ΣΔΙΤ Χερσόνησος – Νεάπολη και το Δημόσιο έργο Νεάπολη – ‘Αγιος Νικόλαος.
  • Στις 8 Μαΐου αναμένεται να υποβληθούν και οι προσφορές για το μεγάλο έργο Χανιά – Ηράκλειο.
  • Οι μελέτες για την προαίρεση Κίσσαμος – Χανιά προχωρούν και εντός του έτους θα κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
  • Προχωρούν οι μελέτες για το Σούδα – Αεροδρόμιο και αναμένεται η θετική γνωμοδότηση του ΓΕΝ για την οριστικοποίηση της χάραξης του δρόμου που θα κινείται οριακά εντός του χώρου του Ναυστάθμου της Σούδας.

Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover)

  • Υπεγράφη η σύμβαση του μεγάλου έργου για τη Θεσσαλονίκη
  • Ξεκίνησαν ήδη οι γεωτεχνικές έρευνες, ενώ οι τελικές μελέτες ήδη εκπονούνται
  • Οι πρώτες εργασίες θα ξεκινήσουν στις αρχές του φθινοπώρου

Το πρωτοποριακό αυτό έργο αφορά σε 13 χιλιόμετρα, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα εναέριας οδού δηλαδή συνεχόμενης γέφυρας «Flyover», 10 νέες γέφυρες.

Πρόκειται για έναν «δρόμο πάνω από το δρόμο», τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, που με την κατασκευή της θα ανακουφίσει την Ανατολική Περιφερειακή Οδό με τρεις τρόπους:

  • Θα αυξήσει την κυκλοφοριακή ικανότητα
  • Θα βελτιώσει θεαματικά την οδική ασφάλεια
  • Θα μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, με λιγότερους εκπεμπόμενους ρύπους.

Είναι ένα έργο που πραγματικά μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητα στην πόλη, εξυπηρετώντας 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση. Οι οδηγοί πλέον θα μετακινούνται σε πιο σταθερούς χρόνους και με οικονομία.

Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65)

Το σύνολο του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 έχει μήκος περίπου 181 χλμ. και περιλαμβάνει, όπως έχει οριστεί στη Σύμβαση Παραχώρησης του έργου, τα εξής τμήματα:

  • Τμήμα Ημικόμβου ΠΑΘΕ – Α/Κ Ξυνιάδας (χ.θ. 0+000 – 32+270) Νότιο Τμήμα Α΄.
  • Τμήμα Α/Κ Ξυνιάδας – Α/Κ Τρικάλων (χ.θ. 32+270 – 110+940) Μεσαίο Τμήμα.
  • Τμήμα Α/Κ Τρικάλων – Α/Κ Γρεβενών και Τμήμα Α/Κ Γρεβενών – Α/Κ Εγνατίας (χ.θ. 110+940 – 181+410) Βόρειο Τμήμα Β΄.

Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) (Λαμία – Καρδίτσα – Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός) εντάσσεται στο Διευρωπαϊκό δίκτυο αξόνων (Transeuropean Network) και αποτελεί την ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Κεντρικής Ελλάδας. Αναμένεται ότι θα συμβάλει δραστικά στην ασφάλεια των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών, θα μειώσει τα ατυχήματα, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις.

Η κατασκευή του Αυτοκινητοδρόμου Ε65 θα βοηθήσει επίσης στην άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης της Κεντρικής Ελλάδος και θα αναβαθμίσει την σύνδεση της Δυτικής Μακεδονίας και της Ηπείρου, εξυπηρετώντας ταυτόχρονα την προσπελασιμότητα προς το εξωτερικό, δίδοντας έτσι την δυνατότητα ενίσχυσης της περιφερειακής ανάπτυξης, του τουρισμού και της εμπορευματικής διακίνησης σε μια περιοχή με ιδιαίτερες δυνατότητες περαιτέρω οικονομικής ανάπτυξης, συμβάλλοντας παράλληλα στην μείωση του ποσοστού ανεργίας και στην αύξηση του κατ’ κεφαλήν εισοδήματος.

Ο διεθνής ρόλος του έργου είναι επίσης σημαντικός διότι συνδέεται μέσω της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων αυτής με το εξωτερικό.

  • Το Βόρειο Τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
  • Στις αρχές του 2024 θα ολοκληρωθεί και το σύνολο του Νότιου Τμήματος, ΠΑΘΕ – Ξυνιάδα που έχει ξεπεράσει το 90%.

Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος

Η χρηματοδοτική συμβολή από το Ελληνικό Δημόσιο 216 εκατ. ευρώ, ενώ το κατασκευαστικό κόστος ανέρχεται σε 295 εκατ. ευρώ.

Το έργο αφορά στην οδική σύνδεση Πάτρα-Πύργος της Σύμβασης Παραχώρησης για τη Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, η οποία θα υλοποιηθεί με νέα χάραξη, ανατολικά της υφιστάμενης Ε.Ο. Πατρών-Πύργου.

Το μήκος της αρτηρίας είναι 74,5 χλμ. και του παράπλευρου και κάθετου δικτύου περί τα 124 χλμ. Συγκεκριμένα μήκος: παράπλευρου οδικού δικτύου 109 χλμ., κάθετου οδικού δικτύου 16 χλμ. και συνδετήριων οδών 483 μ.

Το έργο παρελήφθη κατακερματισμένο, ιδιαίτερα ταλαιπωρημένο, με ιδιαίτερη ωστόσο σημασία για την περιοχή και τους κατοίκους της. Οι εργασίες έχουν ξεκινήσει πλέον από τον Μάρτιο του 2022, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης για το τμήμα Κάτω Αχαγιά – Πύργος τον Μάρτιο 2025 και τρεις μήνες αργότερα το τμήμα Μυντιλόγι – Κάτω Αχαγιά.

Σημειώνεται ότι, το υβριδικό σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών για τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα θα εγκατασταθεί και στον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος.

Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι

  • Εξασφαλίστηκε η αύξηση του μεγέθους του νέου υπερσύγχρονου διεθνούς αεροδρομίου της χώρας, άνω του 30%, ώστε αυτό να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην εκτιμώμενη επιβατική κίνηση που η Κρήτη θα κληθεί να υποδεχθεί τις επόμενες δεκαετίες.
  • Το νέο αεροδρόμιο θα αριθμεί πλέον 92.000 τετραγωνικά μέτρα, από 68.000 τετραγωνικά μέτρα που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός.
  • Η πρόοδος εκτέλεσης του έργου σήμερα έχει ξεπεράσει το 22%.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι θα συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη όλων των δραστηριοτήτων στην Κρήτη και στην αναβάθμιση της γεωπολιτικής της θέσης.

Στην πλήρη ανάπτυξή του στο έργο θα δημιουργηθούν 2.000 θέσεις εργασίας και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις.

Εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελίου θα δημιουργήσει περίπου 7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης.

 


enikonomia.gr