Χρήσιμες συμβουλές για να μην πέφτουν οι πολίτες θύματα ηλεκτρονικών απάτων έδωσε η Υπεύθυνη Επικοινωνίας της Εθνικής Ομάδας κυβερνοασφάλειας, Στέλλα Τσιτσούλα μιλώντας στο ΜEGA.
«Να διαχωρίσουμε καταρχήν τις μορφές που έχουμε στο «phishing», το ψάρεμα. Οι μορφές είναι τρεις:
- Τα μηνύματα που στέλνονται μέσω email στο laptop, τον υπολογιστή.
- Τα sms – μηνύματα που στέλνονται στο κινητό τηλέφωνο.
- Τα ηχητικά μηνύματα που στέλνονται στο κινητό τηλέφωνο.
Αυτό που θα πρέπει να πονηρευτούμε και στις τρεις περιπτώσεις είναι ότι θα πρέπει να προσέξουμε πολύ από που προέρχεται τα μηνύματα, δηλαδή από ποια πηγή έρχεται το μήνυμα και με ποια μορφή. Όταν οι πολίτες λαμβάνουν μηνύματα στους υπολογιστές τους θα πρέπει να πηγαίνουν με το ποντίκι από πάνω και να ελέγχουν την ηλεκτρονική διεύθυνση.
Δηλαδή οι πολίτες θα πρέπει να ελέγχουν εάν το μήνυμα δεν προέρχεται από κάποιο Οργανισμό που είναι γνωστός, από μια τράπεζα με την οποία συνεργαζόμαστε, από μια εταιρεία ταχυμεταφορών όταν παραδίδονται προϊόντα που δεν έχουν τελικά παραγγείλει.
Και αυτό συνήθως γίνεται τις εποχές που υπάρχει πολύ μεγάλη αγοραστική κίνηση στην αγορά όπως: το Πάσχα, τα Χριστούγεννα, το καλοκαίρι πριν το κλείσιμο των σχολείων. Σε αυτές τις περιπτώσεις προσέχουμε πάρα πολύ από ποια πηγή προέρχεται το μήνυμα. Διευκρινίζεται ότι η τράπεζα δεν ζητεί από τους πολίτες κωδικούς αλλά ούτε και το gv.gr » σημείωσε.
Hλεκτρονικές απάτες: Τι πρέπει να προσέχετε στα μηνύματα
Η κυρία Τσιτσούλα επεσήμανε την ανάγκη να εκπαιδευτούν ακόμη περισσότερο οι πολίτες προκειμένου να μην πέφτουν θύματα ηλεκτρονικών απάτων. «Δυστυχώς όλες οι δραστηριότητές γίνονται καθημερινά με ηλεκτρονική μορφή. Χρειάζεται μεγάλη εκπαίδευση του κοινού όλων των ηλικιών και σε όλα τα επίπεδα καθώς θα γίνονται όλο και περισσότερες δραστηριότητες με ηλεκτρονική μορφή. Δηλαδή ακόμη και οι ηλικιωμένοι θα πρέπει να εκπαιδευτούν με κάποιο τρόπο από την πολιτεία προκειμένου να αποφεύγουν αυτές τις παγίδες και το χειρότερο είναι να τους παίρνουν τα λιγοστά χρήματα» είπε.
«Το ζήτημα είναι η εκπαίδευση από μικρή ηλικία – από το δημοτικό μέχρι και όλα τα επίπεδα. Και οι ενήλικες θα πρέπει να εκπαιδεύονται. Βεβαίως ο ασφαλής υπολογιστής, ή το ασφαλές κινητό τηλέφωνο δίνουν το κλειστό κινητό τηλέφωνο. Θα πρέπει να ξέρουμε ότι δεν δίνουμε πουθενά κωδικούς, δεν ανοίγουμε ποτέ links, δηλαδή συνδέσμους που είτε έρχονται σε email είτε σε κινητό τηλέφωνο. Δεν πιστεύομε ποτέ σε ένα μήνυμα που έρχεται. Ακόμη και εάν έρχεται ένα μήνυμα από έναν φίλο μας. Το τελευταίο διάστημα οι επιτήδειοι στέλνουν μηνύματα στους πολίτες μέσω των οποίων ζητούν για παράδειγμα ότι κάποιος δικός τους είναι στο εξωτερικό, έχει απομείνει στο Σουδάν και θέλει χρήματα να τους δανείσει .Είναι πολύ χαρακτηριστικό αυτό το μήνυμα. Και πολλοί έχουν πέσει σε αυτήν την παγίδα μεταφέροντας ποσά των 5 χιλ. ευρώ και των 10 χιλ. ευρώ » συμπλήρωσε.
Απάτες: Αυτά είναι τα δύο νέα μηνύματα που στέλνουν οι επιτήδειοι
Το MEGA παραθέτει δύο πρόσφατα μηνύματα που έστειλαν οι επιτήδειοι στους πολίτες .Το ένα σχετίζεται με τις επιστροφές φόρων από την ΑΑΔΕ και το άλλο με μια εταιρεία ταχυμεταφορών.
1. Πρώτο μήνυμα: Επιστροφές φόρων από την ΑΑΔΕ
« Η ελληνική εφορία έχει υπολογίσει τη φορολογική σας δήλωση γιατί υποβάλαμε φορολογική δήλωση. Λοιπόν ότι δικαιούστε 634, 13 ευρώ και προσπαθήσαμε να μεταφέρουμε το ποσό στον λογαριασμό σας. Και μετά , μου λέει παρακάτω εισάγετε τα στοιχεία σας. Mετά το μήνυμα έλεγε «Δεν πατήσατε τον σύνδεσμο που σας έλεγε» .
Το μήνυμα αυτό εστάλη στην κ.Μάρθα. Για το θέμα αυτό μίλησε σήμερα στο MEGA. « Πήρα κατευθείαν εσάς τέλος πάντων. Έστειλα μήνυμα στην Ανθή και της λέω να πατήσω: και μου λέει «μην το πατήσεις». Κατευθείαν μου το είπε. Δηλαδή με έσωσε στην ουσία η κοπέλα. Μου λέει μην πατήσεις, γιατί είχα βάλει κατευθείαν και παραλίγο να βάλω τους κωδικούς. Δηλαδή με λίγα λόγια μπορεί να μπερδέψουν πάρα πολλούς ηλικιωμένους, άτομα με προβλήματα υγείας. Είναι μία μεγάλη απάτη όλο αυτό που γίνεται. Δηλαδή Βάζουν ότι είναι της εφορίας και μας εξαπατούν. Να βάζουμε τους κωδικούς μας και ό,τι έχουμε, ας πούμε την τράπεζα, και αν έχουμε και ψίχουλα, μας τα παίρνουν και αυτά. Είναι η Τρίτη φορά είναι δύο φορές που στείλανε. Πολλούς μήνες πριν είχαν στείλει πάλι. Ήταν η πρώτη-πρώτη φορά. Και τώρα δύο συνεχόμενα στείλανε» επεσήμανε.
2. Δεύτερο μήνυμα: Παράδοση προϊόντων από εταιρεία ταχυμεταφορών
«Το δέμα σας με τον αριθμό DESQD3938 υπόκειται σε τελωνειακό τέλος (2,99 ευρώ) το οποίο μπορείτε να πληρώσετε στη διεύθυνση https://post-hellenic.net »
Συνεπώς, οι επιτήδειοι είναι ιδιαίτερα εφευρετικοί και θύματα πέφτουν ακόμα και άτομα εκπαιδευμένα στη χρήση του διαδικτύου. Χρησιμοποιούν ονόματα: Οργανισμών, Τραπεζών, Εταιρειών διανομής, Συνδρομητικών καναλιών και Υπηρεσιών (π.χ gov.gr)
•Ζητούν να πατήσουν κάποιον σύνδεσμο για επιβεβαίωση στοιχείων -> και παίρνουν κωδικούς από e banking ή pin καρτών, αποσπώντας μεγάλα χρηματικά ποσά
•Για τη προστασία τους οι πολίτες θα πρέπει να:
α. Μην ανοίξουν κανένα συνημμένο αρχείο του μηνύματος
β. Μην επιλέξουν τυχόν προτεινόμενο σύνδεσμο (link)
γ. Να διαγράψουν αμέσως το μήνυμα, καθώς είναι πλαστό και περιέχει κακόβουλο περιεχόμενο
Δείτε το ΒΙΝΤΕΟ του MEGA:
enikonomia.gr